Veiligheid op fuiven blijft belangrijk
Om de veiligheid op fuiven te garanderen, wordt er beroep gedaan op erkende security-agenten. Het aantal agenten dat hierbij gevraagd wordt, is afhankelijk van het aantal bezoekers dat verwacht wordt op de fuif. We stellen vast dat de inzet van professionele security-agenten de afgelopen 10 jaar een grote meerwaarde is, zowel voor de organisator als voor de bezoekers. Echter stellen we anderzijds ook vast dat de kostprijs hiervan na de corona-crisis gigantisch is gestegen, waardoor het voor een jeugdvereniging onhoudbaar blijft om deze kosten verder te dragen.
Sinds vorig jaar wordt, op advies van de veiligheidsdiensten (medische discipline) ook de inzet gevraagd van een professionele ehbo-post bij grotere of risicovolle fuiven. Meer en meer moet de ziekenwagen tussen komen op fuiven (alcoholintoxicatie, verdovende middelen,…) waardoor deze dienst overbelast wordt en de dienstverlening naar de burger onder druk komt te staan. Door de aanwezigheid van een professionele hulppost kunnen de eerste zorgen correct worden toegediend en kunnen vele (onnodige) interventies worden voorkomen. Verschillende leden van de leiding van jeugdverenigingen hebben al een opleiding gevolgd tot professionele hulpverlener, zodat ze onder de vlag van bvb het Rode Kruis deze post mee kunnen bemannen en de kostprijs daalt. Verder zorgt de inzet van een professionele hulpverleners er ook voor dat de organisatoren worden ‘ontzorgd’ en dat de verantwoordelijkheid niet langer bij hen ligt (je zal als organisator maar een verkeerde inschatting maken). Maar ook dit brengt een extra kostprijs met zich mee…
Extra middelen voor veiligheid op fuiven
Het afgelopen jaar trokken verschillende jeugdverenigingen aan de alarmbel, want door al deze hogere en bijkomende kosten is het organiseren van fuiven vaak verlieslatend. Vandaar dat we samen met de jeugddienst en de jeugdraad hebben bekeken op welke manier we de jeugdverenigingen hierin extra kunnen ondersteunen. Want als gemeentebestuur, als jeugddienst en als jeugdraad, willen we graag dat onze Lootse jeugd in Lochristi op een veilige manier kan fuiven.
Dus besparen of braderen op veiligheid gaan we uiteraard niet doen. Er bestaat reeds een subsidie ‘veilig fuiven’ waarbij het gemeentebestuur 75% van de kostprijs voor veiligheid op fuiven op zich neemt, met een maximum van 800€ per jaar (per jeugdvereniging). Door het verschuiven van een aantal budgetten binnen verschillende subsidiepotten, kunnen we dit bedrag optrekken tot 1.500€ per jaar.
Op deze manier blijft het voor onze jeugdverenigingen financieel haalbaar om op een veilige en verantwoorde manier fuiven te organiseren. En ook de ouders kunnen met een gerust gemoed hun kinderen aanmoedigen om zich samen met hun vrienden te amuseren op één van de fuiven in eigen gemeente, in een veilige omgeving, georganiseerd door de lokale jeugdvereniging.